Ohjelmistorobotiikasta avain onneen? Säästöjä, työviihtyvyyttä ja tehokkuutta.

Ohjelmistorobotin avulla voidaan keskimäärin automatisoida noin 30% päivittäisestä työstä ja nämä tehtävät ovat yleensä niitä kaikista rutiininomaisimpia. RPA:lla eli ohjelmistorobotiikalla voidaan suorittaa useita toistuvia tehtäviä. Selkein etu tästä teknologiasta saadaan tilanteissa, joissa käytetään useita eri järjestelmiä tehtävien hoitamiseksi. Helppo analogia on verrata RPA:ta maantieverkostoon, jossa lähtöpaikasta päätepisteelle voidaan ajaa useaa eri reittiä. Rautatieverkko taas edustaa perinteisempää rajapintojen kautta (API) tehtävää automaatiokehitystä. On aina tilannekohtaista, kumpi polku on järkevämpää valita. Tässä pohdinnassa autamme mielellämme.

Kustannuksiltaan RPA-kehitys on yleensä huomattavasti nopeampaa ja tätä kautta myös edullisempaa verrattuna muihin tapoihin tehdä järjestelmäintegraatioita. Parhaimmillaan teknologiasta saadaan suuriakin säästöjä hyvin lyhyessä ajassa. Esimerkkinä vaikka vanhahko toiminnanohjausjärjestelmä, johon automaation rakennus on ollut aiemmin hyvin haastavaa antiikkisen ohjelmointikielen tai puuttuvien rajapintojen vuoksi.

Startista maaliin päästään yleensä yksinkertaisessa prosessissa viikossa tai parissa. Isompi kokonaisuus ottaa monimutkaisuudesta riippuen 1-3kk. Robotti voi myös ajaa useita eri tehtäviä ketjussa vaikka vuorokauden ympäri. Skaalaus on usein vaivatonta. Määrätään vain useampi robotti hommiin. Toinen näistä voi esim. luoda Excel-dataa samalla, kun toinen syöttää tätä edelleen muihin järjestelmiin.

Käytännössä valmiit robotiikkaratkaisut tuovat konkreettisten euroissa mitattavien säästöjen lisäksi muutakin hyvää. Kun 30% rutiinitehtävistä siirretään koneelle, saadaan yleensä lisättyä viihtyvyyttä huomattavasti yksittäisen työntekijän arkeen. Stressitasot laskevat, sairaspoissaolot vähenevät ja luova ajattelu lisääntyy. Voidaan ruokkia kulttuuria, jossa jokainen työntekijä miettii prosesseja kriittisemmin. Robottiarmeijan hallinta voidaan myös rakentaa pilviympäristöön, jolloin vaikkapa yrityksen johto näkee suoraan puhelimesta digitaalisten apureiden tilanteen ja voi sieltä tilata haluamansa raportit.

Miltä kuulostaisi oma assistentti, joka tahkoaa esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmään tilauksia virheettömästi sillä aikaa, kun olet itse lounaalla? Entä olisiko hienoa, jos flunssakaudella on usea kollega kipeänä ja osa kerääntyvästä työtaakasta voidaan siirtää robotille? Ota meihin yhteyttä ja rakennetaan työpäivästä mielekkäämpi, tehokkaampi ja kustannustehokkaampi!

Mikko Salmenaho | RPA Consultant

+358 50 3214500 , mikko.salmenaho@coredo.fi